Wednesday, November 01, 2006

Brandanalyse C&A (versie 2)

Visuele merk-identiteit

Zien
Het logo is, zoals al eerder uitgelegd, een soort bloem. De bladeren zijn rood met in het midden een blauw ovaal. Tussen de bladeren en het ovaal zit een witte rand, in het blauwe ovaal staan de letters ‘C&A’. Deze letters zijn wit en in hoofdletters geschreven. Er is gekozen voor een strakke hoofdletter en dit vind ik vrij zakelijk en ik vind dit niet passen bij de identiteit die C&A wil uitstralen. Ze willen er zijn voor jong & oud en met de laatste mode meegaan. De strakke letter maakt het meteen zakelijk en trekt een bepaalde doelgroep aan. Wel maakt de bloem om de letters het iets vrolijker en minder zakelijk.

De site is erg hip en gaat met de laatste trend mee. Donkere kleuren met een lichte, grote letter. Er staan 3 modellen midden op de site en laten dus meteen een deel van de collectie zien.



Ze hebben gekozen voor een recht lettertype aan de kop, maar aan de zijkant staat een schuin lettertype. Deze schuine letters zijn klikbaar. Als ik op het eerste woord klik ‘01 aanbiedingen’ kom ik op de volgende pagina.

Deze kleuren zijn totaal verschillend van de ‘home pagina’. Zo donker als het eerst was, zo licht is het bij de tweede pagina. Het logo staat er nog steeds op en de lijst met ‘aanbiedingen, nieuws etc. is nog steeds hetzelfde. De nieuwe collectie van Jan Smit is. Er is een fel roze baan aangebracht en ik vind deze baan totaal niet bij de rest passen. De kleur past helemaal niet bij de rest van de site of bij de kleding die er op staat.



Er is wel een grote foto te zien van de kleding die verkocht wordt, zowel als van de man als van de vrouw.

Voelen
Elke kledingstuk of ander product (tassen, jassen, schoenen) verschilt natuurlijk qua voelen. Als ik indirect voel, dus mentaal, dan voel ik de verschillende stijlen die de winkel uitstraalt. De winkel heeft verschillende ‘hoeken’ en de jongerenhoek heeft bijvoorbeeld veel grote posters. De hoek voor de ouderen is weer veel rustiger, zo straalt de winkel veelzijdigheid uit.

Horen
Op de site is er een speciaal kopje ‘sound’, als daarop geklikt word zijn er twee liedjes beschikbaar die geluisterd kunnen worden. Ik ken de liedjes niet, ze klinken een beetje dromerig, maar toch met een terugkomende beat en geklap. Ik vind het persoonlijk helemaal geen fijn muziekje om even rustig naar de site te kijken en kleding uit te zoeken. Het gaat me eerder irriteren en het zorgt er voor dat ik snel weg wil.

De bekende melodie van C&A die vaak in de winkels te horen is, is op de site niet te vinden. Ik had deze er wel opgezet, dit maakt het herkenbaarder vind ik.

Proeven
Wat C&A vooral wil, is kleding bieden voor jong & oud, verschillende stijlen. Eigenlijk dus kleding voor iedereen. C&A heeft een heel breed publiek, maar ik vind dat de site vooral jongeren aan trekt. Jongeren zijn natuurlijk de toekomst, maar als C&A een breed publiek wil, moeten ze zich ook op iedereen richten.
Ruiken
De winkel C&A is erg netjes en ruim. De winkels stinken niet en er wordt met zorg mee omgegaan. De kleding ruikt fris en nieuw.

Taal
De taal op de site is heel duidelijk. Boven aan is een lijst te vinden met verschillende landen. Als hier opgeklikt word, wordt er meteen gelinkt naar de site in dat land. De taal wordt aangepast maar het uiterlijk blijft hetzelfde.



Personen

C&A heeft sinds kort zanger Jan Smit een eigen kledinglijn gegeven. Jan Smit heeft zelf de kleding ontworpen en deze is te koop in de winkels van C&A. Jan Smit promoot door het hele land zijn kleding, door tijdens concerten kleding van de kledinglijn te dragen. Ook zijn er reclames waarin Jan Smit te zien is met zijn eigen kledinglijn. Er hangen overal posters met de kleding én Jan Smit er op.

Jan Smit is razend populair onder de jongeren, C&A trekt dus door hem ontzettend veel jongeren aan, die kleding van hem willen. Zo krijg C&A een jonger gezicht.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home